قهوه عربیکا چیست؟

تمام اطلاعات در مورد قهوه عربیکا را میتوانید در این مقاله مطالعه کنید.

گونه های مختلفی از قهوه وجود دارد که بعضی ها تفاوت های بسیار زیادی با همدیگر دارند. برخی دیگر هم تفاوت خیلی کم باهم دارند مانند تفاوت طول درخت و یا اندازه ی گیلاس های قهوه. از میان تمام انواع قهوه ها ما قصد داریم به 3 گونه از گونه های قهوه بپردازیم. می توان گفت تمام قهوه هایی که در دنیا در دسترس مردم قرار دارد یکی از این 3 نوع قهوه هستند و تمام انواع دیگر خیلی نادر هستند و در مناطق خاص و محدودی کشت و استفاده می شوند.

این 3 نوع قهوه شامل : عربیکا، روبوستا و لیبریکا می باشد.

قهوه عربیکا مادر تمام قهوه ها است.

این قهوه برای اولین بار در اتیوپی یعنی  رشد کرده است . به مرور و با انتقال به مناطق دیگر با شرایط و آب و هوای متفاوت، گونه های دیگر به وجود آمدند. بهترین قهوه های عربیکا از آمریکای جنوبی و آفریقا تهیه می شوند. معروف ترین و پر استفاده ترین نوع قهوه در بین تمام دنیا قهوه عربیکا می باشد. قهوه عربیکا در ارتفاع 1000 تا 2000 متری رشد می کند. 70 % از تمام قهوه های مصرفی جهان از نوع عربیکا هستند. این نوع قهوه برای رشد نیازمند شرایط خاصی هست و در مقابل آب و هوا و بیماری ها نیز نسبت به انواع دیگر بسیار حساس تر و آسیب پذیرتر می باشد.

تفاوت ظاهری

از نظر ظاهری دانه های عربیکا معمولا دانه هایی  تخت و صاف و کشیده تر هستند. خط وسط آن بصورت موجی شکل هست و بر خلاف سایر انواع دانه های قهوه که خطی مستقیم است، خط آن دارای انحنا می باشد.

قهوه عربیکا

درجه رست دانه های قهوه عربیکا

برشته کاری دانه های عربیکا حساسیت بالایی دارد به نحوی که با تغییر درجه رست، ویژگی دانه ها تغییر میکند. اما چه درجه ای بهترین است؟ اگر کمی تخصصی تر به این موضوع نگاه کنیم باید بگوییم که انتخاب درجه  برشتگی به دو فاکتور بستگی دارد.

  1. نوع دانه: هر دانه ای در یک درجه رست و دمای خاص، بهترین ویژگی های عطری وطعمی خود را بروز میدهد.
  2. محل استفاده نهایی و انتظارات طعمی قهوه: مصرف کننده میخواهد دانه های رست شده را برای اسپرسو استفاده کند یا قهوه دمی؟ همچین اسیدیته، تلخی و بادی مدنظر چگومه باشد؟

بررسی رفتار مصرف کننده نشان میدهد که مصرف کنندگان خانگی قهوه در ایران (به ویژه اسپرسو) عموما ارتباط خوبی با اسیدیته ی بالا در اسپرسو برقرار نمی کنند. آنها به دنبال قهوه ای با درجه ترشی پایین و بادی بالا هستند.

مشتریان میتواند از درجات لایت و مدیوم برای استفاده در ترکیبات دمی و یا اسپرسو با اسیدیته و بادی متوسط استفاده کنند. عربیکا با درجه برشتگی کمی تیره تر(مدیوم دارک) برای ترکیبات اسپرسو و بیترنس(تلخی بالاتر) استفاده نماییند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.