زنان اتیوپی

پیدایش قهوه در زادگاه قهوه یعنی کشور اتیوپی

 

پیدایش و ظهور قهوه داستان جالبی دارد. در واقع قهوه اولین بار توسط  یک چوپان اهل کشور اتیوپی کشف شد. در قرن نهم میلادی، چوپانی در منطقه کافا متوجه شد زمانیکه بزهای گله اش از میوه های قرمز رنگ درختی میخورند حسابی پرانرژی میشوند و فعالیت میکنند. چوپان از شدت شگفتی دانه های قرمز را جمع میکند و با خود به روستا میبرد. درواقع داستان قهوه آغاز میشود.

درخت قهوه

دانه های قرمز روی  شاخه ی درخت، دانه های رسیده و شیرین قهوه هستند. اما دانه های سبز هنوز کال میباشند. پس تعجبی نیست که بزها عاشق دانه های قرمز بودند. چون قهوه در منطقه کافا پیدا شده است و از آنجا به تمام دنیا منتقل شده است، تقریبا در تمام زبان ها به قهوه نامی مشابه داده اند. کافی، قهوه، کافه، کافا و…

صدها سال است که قهوه جزیی از فرهنگ اتیوپی است. آنها برای اینکه پیدایش و ظهور قهوه از کشور آنها بوده بسیار خرسند هستند. بطوری که حتی جایزه ی زن زیبای اتیوپی به نام (miss coffee) نام گزاری شده است. حتی تیم فوتبالی با نام قهوه اتیوپی نیز دارند. همچنین مراسم سرو قهوه بطور روزانه در شهر و روستاها و حتی رستوران ها و خانه های اتیوپیایی دیده میشود.

ethiopian coffee ceremony یا همان مراسم سرو قهوه اتوپیایی، که تمام مراحل رست کردن دانه ها، کوبیدن آن و بعد دم کردن قهوه توسط زنان اتیوپی با رداهای سفید سنتی اجرا میشود. در واقع از جاذبه های کشور اتیوپی مزرعه قهوه، نحوه ی رست سنتی و مراسم جذاب سرو آن توسط زنان است.

قهوه در اتیوپی

آنها دانه های قرمز قهوه را در آفتاب پهن میکنند تا خشک شود و پوست قرمز رنگ آن جدا شود. سپس به روش سنتی در شکل زیر دانه های خشک شده در آفتاب را روی ذغال رست میکنند. تا زمانی که قهوه آماده ی دم کردن شود.

رست سنتی قهوه

سپس با کمک این ظرف قهوه را دم میکنند. در واقع با ته نشین شدن قهوه در ظرف و ریختن آب جوش دراین ظرف فلزی، قهوه با صدایی جالب و آرام آرام دم میکشد و بعد از پند دقیقه آماده سرو میشود.

رست قهوه

طبیعتا که بعدها قهوه به کشورهای صنعتی صادر شده است روش رست و دم کردن آن نیز تغییر کرده است. جالب است بدانید که در اتیوپی استارباکس وجود ندارد. زیرا مردم اتیوپی خود قهوه را تهیه و توزیع میکنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 11 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.